دسته‌بندی نشده

نقش وایر شمع چیست؟

بهتر است پیش از توضیح وایر تقویتی به نقش وایر شمع در خودرو بپردازیم و ببینیم که کلا وظیفه و نقش وایر شمع چیست؟ همانطور که می دانید شمع موتور یکی از اجزای مهم خودرو است. که عمل جرقه زنی را به عهده دارد. و با جرقه زنی آن در محفظه باعث می شود که مخلوط سوخت و هوا منفجر شده و به انرژی تبدیل بشود. جرقه زنی شمع موتور ناشی از برق کویل در خودروهای انژکتور و دلکو در خودروهای کاربراتوری است. که از طریق وایر شمع به سر شمع موتور انتقال پیدا می کند.
پس در نتیجه وظیفه وایر شمع انتقال جریان برق از کویل به شمع موتور است. برای هر شمع موتور یک وایر وجود دارد. ولی امروزه با پیشرفت صنعت خودرو سازی در بعضی از خودرو ها وایر ها کلا حذف شده. و یا شمع موتور خیلی نزدیک شده به کویل هستند که به این نوع وایر ها هم بوت وایر می گویند.


وایر-شمع

وایر شمع چیست؟

همانطور که می دانید، شمع موتور یکی از اجزای مهم خودرو است. که عمل جرقه زنی رو به عهده دارد و با جرقه زنیش در محفظه باعث می شود. که مخلوط سوخت و هوا منفجر شود و به انرژی تبدیل بشود. جرقه زنی شمع موتور ناشی از برق کوئل در خودروهای انژکتور و دلکو در خودروهای کاربراتوری است. که از طریق وایر شمع به سر شمع موتور انتقال پیدا میکند پس در نتیجه وظیفه وایر شمع، انتقال جریان برق از کوئل به شمع موتور است. برای دانستن نقش وایر شمع ابتدا باید بدانیم که ویژگی های یه وایر‌ شمع خوب چیست ؟ 

جنس

جنس کلاهک و کابل : یک وایر شمع خوب جنس کابل و کلاهک هاش از سیلیکون خالص است. زیرا سیلیکون ماده ای است که می تواند تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند. و مرغوبیتش را در دمای های پایین -۶۰ درجه نیز حفظ می کند.  چند لایه بودن اجزای کابل : یک وایر شمع خوب باید حداقل از ۳ لایه مجزا تشکیل شود. و هرچه تعداد رشته سیم هایی که استفاده می شود در وایر شمع بیشتر باشد برق رسانی بهتر خواهد بود.

 مقاومت اهمی

مقاومت اهمی وایر شمع چیست؟ به بیان ساده اگه جریان برق یا ولتاژی که توسط کوئل ایجاد می شود و از طریق  وایر به سر شمع انتقال پیدا میکند. را وایر شمع به صورت کامل ان جریان را انتقال ندهد. و به اصطلاح مقداری از ان جریان را بگیرد به خودش را مقاومت اهمی وایر شمع می گوییم. در نتیجه هر چقدر مقاومت اهمی یک وایر شمع پایین باشد، برق رسانی به سر شمع بهتر انجام می شود. و احتراق سوخت کامل تری خواهیم داشت.

جنس سری ها

سری های وایر شمع که یک طرف آن به کوئل و طرف دیگر آن به سر شمع وصل می شود. بهتر است جنسش از استیل و یا برنج باشد. چون این دو فلز جریان رو بهتر از فلزات دیگر انتقال می دهند و طول عمر بیشتری نیز دارند. امصرا جنس سری های وایر شمع های بی کیفیت از وزق های گالوانیزه درست می شوند .
اکثرا در وایر های معمولی و فابریکی جنس سری ها از استیل هستند.

وایر تقویتی

وایر تقویتی وایر شمعی است که در آن ضعف هایی که وایر های فابریک دارند، برطرف می شود. و با جنس خالص سیلیکیونی که دارد، طول عمر بیشتری نسبت به سایر وایر ها دارد و با مقاومت پایینی که دارد از اتلاف شدن برقی که از کوئل به سر شمع موتور میرسد، جلوگیری می کند. 
وایر تقویتی با رنگ نارنجی در بازار ایران شناخته شده است. ولی هر وایر نارنجی وایر تقویتی نیست و باید مشخصات خاصی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد را دارا باشد.

چند تفاوت وایر تقویتی با وایر معمولی

پیچیدگی اجزای کابل
پیچیدگی کابل وایر شمع تقویتی از حیث چند لایه بودن آن است. که تولیدش به مراتب سخت تر از بقیه کابل هاست. در تولید وایر شمع تقویتی از ۶ لایه مجزا و از ۳۰ تا رشته سیم استفاده می شود تا برق رسانی به شمع موتور به بهترین شکل انجام شود.

تفاوت مقاومت اهمی وایر تقویتی با وایر معمولی

تفاوت اصلی وایر تقویتی که اون رو با سایر وایر شمع ها متمایز میکند مقاومت اهمی صفر وایر تقویتی است. مقاومت اهمی وایر تقویتی تقریبا صفر است. یعنی نزدیک به عدد صفر است، ولی وایر های معمولی اکثرا بیشتراز 1.5 هستند.

مقاومت اهمی

مقاومت اهمی وایر شمع چیست؟ به بیان ساده اگه جریان برق یا ولتاژی که توسط کوئل ایجاد می شود و از طریق وایر به سر شمع انتقال پیدا میکند را وایر شمع به صورت کامل اون جریان رو انتقال ندهد و به اصطلاح مقداری از آن جریان را بگیرد به خود را، مقاومت اهمی وایر شمع می گوییم.  
مقاومت تمامی کابل های وایر تقویتی صفر و یا نزدیک صفر اهم هستند. و در گذر زمان تغییر نمی کنند. برای خرید وایرهای شمع مناسب می توانید به آرکا یدک کراجعه فرمایید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *